Komfort och allmän trivsel
Se till att värmaren fungerar. Känns fånigt att provköra den i Caribien men det behövs om du inte skall frysa när du närmar dig Norden. Du kan inte föreställa dig hur svinkallt och fuktigt det kan kännas när man närmar sig England. Vi firade midsommar i Falmouth och det första jag jagade reda på var en elektrisk kupefläkt så vi fick varmt ombord.
Böcker är på gränsen till hårdvaluta bland långseglarna. Allt går att läsa, eller byta till det man vill läsa, och det finns gott om tid till detta.
Vi hade en packe talböcker med oss. Helt suveränt på nattseglingar då du kan låta dig fångas helt av uppläsaren där du sitter under stjärnhimlen i t-tröja och barfota.
Solen är ju den egentliga orsaken till att man väljer ett resmål som detta. Men ibland kan det bli för mycket av det goda. Sololja med hög kofficient bör finnas i båten. Störst fara är det för ovansidan av fötterna, öron och axlar och annat som sticker ut. Kroppen vänjer sig vid både värme och sol men man bör vara försiktig i solen.
Varmt som tusan inne i båten, hett som en bakugn inne på land och för tillfället vindstilla, ganska sällsynt men tänkbart. Drabbas du av vätskebrist kan det bli ganska allvarliga följder. Du lär dig snart symtomen och hur du undviker faran. Ont i huvudet eller lite yrsel, utan någon naturlig förklaring som sviter efter en fest, är det ett tecken på att du behöver ett vattenintag, stort vattenintag på någon liter. En bra vana är att dricka ordentligt med vatten innan du kojar, alltid. Då undviker du huvudvärk på morgonen.
Ett bra solskydd är ett måste i dessa trakter. Det skall täcka minst hela sittbrunnen, helst hela båten, och vara så kraftigt konstruerat att det klarar en styv kuling när du ligger för ankar. Det är bra om det klarar en störtskur och även kan fungera som vattensamlare.
Vi hade två soltält, ett stort för hamnbruk och ett mindre som vi kunde ha uppe när vi seglade (med storen utsläppt). Det är bra tillskott på vatten som kommer uppifrån. Vi samlade så vi hade duschvatten som vi värmde i våra duschpåsar för även om det är varmt är det skönt med en varm dusch ibland.
Som min vän Bengt skrev, soltältet är det första som åker upp, först därefter åker den kalla ölen ner.
Vår vän Arne Gribing fick extra poäng när han vid sitt besök hade med sig två fläktar. Det blir varmt inomhus. Man är bara där dagtid när man är absolut tvungen. En fläkt kan göra underverk. På vår båt har vi en akterkabin med bara luckan som ventilation. Det blev mindre gnäll från Linnea sedan vi installerade en fläkt även där. Främre salongen klarade sig oftast bra då vår förbackslucka öppnas framåt. Vi hade även två doradeventiler som var till god hjälp under hårt väder under segel.
Vi hade även en vindsäck som fångade upp vind och tryckte ner luft genom förbacksluckan även när det var nästan vindstilla. I säcken var ett myggnät isytt och det fungerade även som nät när säcken var nertagen.
Jolle, eller dinge som det heter väst om Sverige, är bland det viktigaste man har ombord. Utan en bra sådan är du helt ställd när du ligger för ankar och det gör du absolut största delen av tiden. Det är både en bekvämlighets- och kostnadsfråga. Vi hade en Zodiac, 2,7 meter och en 4-hästars motor. Det var lagom kombination med tanke på hantering av ekipaget. Dingen och motor skall inte se för bra ut om du vill undvika ”lån” eller stöld. Vi märkte både motor och båt med Cayenne och andra kreativa märken för att göra den mindre attraktiv. Trots denna försiktighetsåtgärd finns det tillfällen då det är bäst att hissa upp dingen på båten.
Jag kan inte rekommendera Zodiac då den läckte luft och vatten mest hela tiden. Sista veckorna började dingen bli kletig och det visade sig att materialet inte tålde solen!!!. Zodiac har ett utbytessystem för klibbiga dingar men det är en klen tröst för den som inte har lust att lägga 8 000:- i utbyte. Vill du vara säker, köp något som tål solen och skaffa ett solskydd.
Vattenfrågan är mycket viktig och samtidigt besvärlig att hantera. Vattnet du får tag på är av skiftande kvalitet och pris, upp över en krona litern. Då kan man få, som den norska vänbåten Storefri, små simmande larver i dricksvattnet som bonus.
Vi hade en Watermaker med en kapacitet på 5 liter/timmen. Det kostade ca en Ah/liter vatten vilket inte märktes på batterierna. Vi gjorde vatten när det passade och den skötte sig själv när den startats upp.
Det finns apparater med större kapacitet som är ännu effektivare. Fördelen är att du kan göra vatten när du ändå kör motor och få ihop 30 – 40 liter på en timma. Du får då räkna med upp mot 50 000:- för en sådan apparat så här ligger literpriset på Bequia i lä.
Det går också att göra regnvatteninsamlingen effektivare. Träffade på en båt på Grenada som hade större delen av båten täckt med solskydd/vattensamlare med slangar till olika dunkar.
Det finns en rad olika preparat som används för att desinficera och konservera rent vatten. Vi använde ett preparat, Micropur MP10.000, 100 gram. För att bevara tankvatten åtgår endast 1 gram till 100 liter vatten.
Avfallshantering var inget större problem. Vi skötte det ungefär som hemma med soppåsar som lämnades på land. Under överseglingar sparade vi plast och annat flytande, icke organiskt avfall som vanligt. Det blev inte mer än två kassar på 19 dagar, och de var lätta.
Avfall som inte påverkar miljön, det som sjönk och organiskt material sänktes i sjön.
Båtstorleken bestäms för det mesta av plånboken och hur många fot du kan hantera. Ju tyngre båten är, ju stadigare rörelser får den. Vi upplevde ingen som hade för stor båt, heller ingen som klagade på för liten. Våra 33 fot var bra och hanterlig för oss tre vuxna. Ända problemet var nog avsaknad av mer stuvningsutrymme och att båten med tiden blev nedlastad av alla fynd som skulle med hem.
Båtens inredning tar otroligt mycke stryk. Beräkna att en segling på ett år motsvarar 8 –10 års normalanvändning. Det är bra om man kan skydda klädseln med ett skyddande bomullstyg som är lätt att ta bort och vaska upp om det behövs. Det är ju faktiskt så att det ställs högre krav på inredningens fräschör när du är hemma och semesterseglar än när du lever en längre tid i båten.
Böcker är på gränsen till hårdvaluta bland långseglarna. Allt går att läsa, eller byta till det man vill läsa, och det finns gott om tid till detta.
Vi hade en packe talböcker med oss. Helt suveränt på nattseglingar då du kan låta dig fångas helt av uppläsaren där du sitter under stjärnhimlen i t-tröja och barfota.
Solen är ju den egentliga orsaken till att man väljer ett resmål som detta. Men ibland kan det bli för mycket av det goda. Sololja med hög kofficient bör finnas i båten. Störst fara är det för ovansidan av fötterna, öron och axlar och annat som sticker ut. Kroppen vänjer sig vid både värme och sol men man bör vara försiktig i solen.
Varmt som tusan inne i båten, hett som en bakugn inne på land och för tillfället vindstilla, ganska sällsynt men tänkbart. Drabbas du av vätskebrist kan det bli ganska allvarliga följder. Du lär dig snart symtomen och hur du undviker faran. Ont i huvudet eller lite yrsel, utan någon naturlig förklaring som sviter efter en fest, är det ett tecken på att du behöver ett vattenintag, stort vattenintag på någon liter. En bra vana är att dricka ordentligt med vatten innan du kojar, alltid. Då undviker du huvudvärk på morgonen.
Ett bra solskydd är ett måste i dessa trakter. Det skall täcka minst hela sittbrunnen, helst hela båten, och vara så kraftigt konstruerat att det klarar en styv kuling när du ligger för ankar. Det är bra om det klarar en störtskur och även kan fungera som vattensamlare.
Vi hade två soltält, ett stort för hamnbruk och ett mindre som vi kunde ha uppe när vi seglade (med storen utsläppt). Det är bra tillskott på vatten som kommer uppifrån. Vi samlade så vi hade duschvatten som vi värmde i våra duschpåsar för även om det är varmt är det skönt med en varm dusch ibland.
Som min vän Bengt skrev, soltältet är det första som åker upp, först därefter åker den kalla ölen ner.
Vår vän Arne Gribing fick extra poäng när han vid sitt besök hade med sig två fläktar. Det blir varmt inomhus. Man är bara där dagtid när man är absolut tvungen. En fläkt kan göra underverk. På vår båt har vi en akterkabin med bara luckan som ventilation. Det blev mindre gnäll från Linnea sedan vi installerade en fläkt även där. Främre salongen klarade sig oftast bra då vår förbackslucka öppnas framåt. Vi hade även två doradeventiler som var till god hjälp under hårt väder under segel.
Vi hade även en vindsäck som fångade upp vind och tryckte ner luft genom förbacksluckan även när det var nästan vindstilla. I säcken var ett myggnät isytt och det fungerade även som nät när säcken var nertagen.
Jolle, eller dinge som det heter väst om Sverige, är bland det viktigaste man har ombord. Utan en bra sådan är du helt ställd när du ligger för ankar och det gör du absolut största delen av tiden. Det är både en bekvämlighets- och kostnadsfråga. Vi hade en Zodiac, 2,7 meter och en 4-hästars motor. Det var lagom kombination med tanke på hantering av ekipaget. Dingen och motor skall inte se för bra ut om du vill undvika ”lån” eller stöld. Vi märkte både motor och båt med Cayenne och andra kreativa märken för att göra den mindre attraktiv. Trots denna försiktighetsåtgärd finns det tillfällen då det är bäst att hissa upp dingen på båten.
Jag kan inte rekommendera Zodiac då den läckte luft och vatten mest hela tiden. Sista veckorna började dingen bli kletig och det visade sig att materialet inte tålde solen!!!. Zodiac har ett utbytessystem för klibbiga dingar men det är en klen tröst för den som inte har lust att lägga 8 000:- i utbyte. Vill du vara säker, köp något som tål solen och skaffa ett solskydd.
Vattenfrågan är mycket viktig och samtidigt besvärlig att hantera. Vattnet du får tag på är av skiftande kvalitet och pris, upp över en krona litern. Då kan man få, som den norska vänbåten Storefri, små simmande larver i dricksvattnet som bonus.
Vi hade en Watermaker med en kapacitet på 5 liter/timmen. Det kostade ca en Ah/liter vatten vilket inte märktes på batterierna. Vi gjorde vatten när det passade och den skötte sig själv när den startats upp.
Det finns apparater med större kapacitet som är ännu effektivare. Fördelen är att du kan göra vatten när du ändå kör motor och få ihop 30 – 40 liter på en timma. Du får då räkna med upp mot 50 000:- för en sådan apparat så här ligger literpriset på Bequia i lä.
Det går också att göra regnvatteninsamlingen effektivare. Träffade på en båt på Grenada som hade större delen av båten täckt med solskydd/vattensamlare med slangar till olika dunkar.
Det finns en rad olika preparat som används för att desinficera och konservera rent vatten. Vi använde ett preparat, Micropur MP10.000, 100 gram. För att bevara tankvatten åtgår endast 1 gram till 100 liter vatten.
Avfallshantering var inget större problem. Vi skötte det ungefär som hemma med soppåsar som lämnades på land. Under överseglingar sparade vi plast och annat flytande, icke organiskt avfall som vanligt. Det blev inte mer än två kassar på 19 dagar, och de var lätta.
Avfall som inte påverkar miljön, det som sjönk och organiskt material sänktes i sjön.
Båtstorleken bestäms för det mesta av plånboken och hur många fot du kan hantera. Ju tyngre båten är, ju stadigare rörelser får den. Vi upplevde ingen som hade för stor båt, heller ingen som klagade på för liten. Våra 33 fot var bra och hanterlig för oss tre vuxna. Ända problemet var nog avsaknad av mer stuvningsutrymme och att båten med tiden blev nedlastad av alla fynd som skulle med hem.
Båtens inredning tar otroligt mycke stryk. Beräkna att en segling på ett år motsvarar 8 –10 års normalanvändning. Det är bra om man kan skydda klädseln med ett skyddande bomullstyg som är lätt att ta bort och vaska upp om det behövs. Det är ju faktiskt så att det ställs högre krav på inredningens fräschör när du är hemma och semesterseglar än när du lever en längre tid i båten.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home